Dacă ați fost in căutarea unui SSD în ultima vreme, probabil ați observat că preturile acestora s-au aflat intr-o creștere continuă încă de pe la sfârșitul primei jumătăți al anului 2016. Aceasta tendință, conform analiștilor de la DRAMeXchange, pare ca se va menține constantă chiar și în prima jumătate al anului 2017. Motivul pentru această creștere a prețurilor se datorează în primul rând deficitului NAND, ale carui prime semne au fost sesizate in perioada mai-iunie 2016, iar acum așa-numita criza a NAND-urilor se află in plină desfășurare. Prețul mediu al unui SSD cu MLC NAND a cunoscut o crestere de peste 10%, iar cele cu NAND TLC un pic sub 10%. Totodată, conform preconizărilor analiștilor, în trimestrul 2 al anului 2017 prețurile se vor normaliza.

Principalul motiv pentru deficitul NAND a fost creșterea capacității de stocare al dispozitivelor mobile, cea mai semnificativă cerere înregistrându-se din partea producătorilor din China (Huawei, Oppo, etc.) Al doilea motiv principal îl reprezintă tranzitia dezastruoasă de la MLC/TLC NAND la 3D NAND: prin adoptarea lentă a tehnologiei 3D NAND la nivel larg dar și abandonarea parțială dar totuși prematură a tehnologiilor de fabricatie mai vechi (TLC/MLC NAND), marii producători au reușit să creeze un vid, rezultând într-o cerere mai mare decât oferta ceea ce se traduce prin prețuri ridicate atât pe piața OEM cât și cea retail.

Într-o oarecare măsură, SSD-urile au devenit victima propriului lor succes. Mulțumită scăderii constante al prețurilor, SSD-urile au devenit din ce în ce mai competitive în comparație cu HDD-urile obișnuite, astfel că toate segmentele pieței IT se înghesuie pentru mult râvnitele NAND-uri. Creșterea cererii a început în segmentul smarthphone. Multe terminale noi, cum ar fi iPhone 7 (dar și o multime de modele noi de la producătorii din China) dispun acum de capacitate dublă de stocare comparativ cu modelele din anul trecut. Ca si coincidență ciudată, rechemarea telefonului Note 7 de către Samsung a complicat lucrurile și mai rău: înlocuirea repetată si ulterior retragerea completă a terminalelor Note 7 a rezultat în îndepartarea efectivă a cel putin 100.000.000 GB de NAND de pe piață. În condiții de piață normale, acest pas ar fi fost aproape insesizabil dar la momentul respectiv Samsung deja avea probleme cu producția lentă a 3D NAND și aprovizionarea partenerilor cu această tehnologie.

Cererea pentru SSD-uri, în general, este în crestere rapidă și adoptarea lor este reflectată cel mai simțitor in segmentul notebook. Faptul că mulți producători de HDD au recurs la producerea unor HDD-uri SMR extrem de lente (in locul clasicelor PMR care la rândul sunt considerate lente) pentru reducerea costurilor a îndemnat atât integratorii de sisteme cât și utilizatorii finali să adopte într-un timp foarte scurt o cantitate enormă de SSD-uri. Analiștii de la DRAMexchange susțin că rata de adopție al SSD-urilor pe piața notebook este de 30%, însă anul acesta va atinge cota de 50%.

Cota de piata al producatorilor de SSD

SSD-urile au cunoscut o creștere exponențială și în domeniul Enterprise, unde fiecare furnizor major oferă platforme echipate aproape exclusiv cu SSD-uri bazate pe tehnologia 3D NAND de la Samsung. După cum reiese și din graficul atașat, Samsung este de departe liderul incontestabil pe piața SSD-urilor pentru consumatori, dar explozia cererii pentru SSD-uri Enterprise a determinat Samsung să-și îndrepte eforturile realocându-și parțial resursele către acest segment. Samsung a anunțat că intenționează să tripleze producția de SSD-uri Enterprise grade in următorii doi ani (OEM-urile server au prioritate probabil din cauza marjei de profit mai mari) un fapt care accentuează deficitul actual de NAND pe piața retail.

Samsung a ajuns să domine piata 3D NAND incă din 2012, dar din pacate restul competiției de abia la sfârsitul anului 2016 au început livrarea primelor produse 3D NAND. Randamentul slab și dificultățile de producție au afectat trecerea la 3D NAND, ceea ce a condus la întârzieri din partea producătorilor majori (cu exceptia Samsung). În timp ce producătorii majori incepeau tranziția pentru a adopta 3D NAND, ei au neglijat aproape complet productia 2D NAND (planar NAND) și au dat o lovitură devastatoare aprovizionării globale.

Așadar, pentru a satisface cererea pieței, mulți producători au accelerat producția de 3D NAND prin implementarea unor tehnologii de fabricație mai eficiente si deschiderea unor întreprinderi adiționale. Ne putem aștepta la un volum mai mare de 3D NAND, conform spuselor IMFT (Intel/Micron), ba chiar vânzările de 3D NAND vor depăși vânzările de 2D NAND, urmând ca Intel să-și dedice o întreaga întreprindere productiei 3D NAND și al urmașului acestuia, 3D XPoint. SK Hynix va trece anul acesta de la NAND cu 32 de straturi la cel cu 48 de straturi, promițând NAND cu 72 de straturi în viitorul apropiat. Toshiba (care se bucură de un contract de furnizare NAND către Apple) si Western Digital (care detine SanDisk), coopereaza in cadrul initiativei Flash Forward, livrează deja NAND cu 32 cu straturi și urmează sâ producă varianta proprietară de 3D NAND denumită 3D BiCS NAND, analiștii preconizând ca producția acestuia pe scară largă va aduce sfârșitul crizei 3D NAND si normalizarea pieței SSD-urilor.